Tips & tricks - 14.02.2022
Derfor skal du have et SSL-certifikat
SSL-a-hva'-for-noget?
Ja, det er lidt kryptisk – men det skal det faktisk også være, for SSL-certifikatet er med til at kryptere forbindelsen mellem webbrowseren og webserveren.
Hvad er et SSL?
SSL står for Secure Sockets Layer og forhindrer tredjeparter i at læse, kopiere eller ændre oplysninger, der overføres mellem internetbrowseren og -siden, du besøger.
Det betyder, at det med et SSL-certifikat er sikkert at besøge din hjemmeside, så du og andre ikke skal bekymre sig om, at en tredjepart (hackere m.m.) kan læse, kopiere eller ligefrem stjæle de digitale informationer som fx:
- Login-oplysninger
- Kreditkort og bankoplysninger
- Personfølsommeoplysninger såsom navn, adresse, CPR og telefonnr.
- ...og meget mere.
Et SSL-certifikat er altså med til at gøre det sikkert for dig og dine brugere, når de besøger din hjemmeside.
Fire gode grunde til at få et SSL-certifikat
Det skaber tryghed
Det kan skabe mistro til din hjemmeside, hvis du ikke har et SSL-certifikat, og du risikerer således færre besøgende og køb på din hjemmeside/webshop. Med et SSL-certifikat skaber du altså tryghed for dine besøgende.
Det forhøjer din CTR
CTR står for Click-through-rate og indikerer, hvor mange der klikker sig ind på din hjemmside eller webshop sammenlignet med, hvor mange der har set den i fx en Google-søgning. Har du ikke et SSL-certifikat tilknyttet din URL, vil der stå "ikke sikker" foran din hjemmeside eller webshop, hvis man finder den i en Google-søgning. Det kan påvirke dine brugere til ikke at klikke sig ind på din hjemmeside eller webshop. Har din hjemmeside derimod et SSL-certifikat, vil flere føle sig trygge i at besøge din hjemmeside eller webshop.
Du rangerer bedre organisk på Google
Websites og webshops, der ikke har et SSL-certifikat, vil blive betragtet som usikre på søgemaskiner som Google. Googles algoritme vil automatisk prioritere websites og webshops, der har et SSL-cerfitikat, og dermed nedprioritere websites og webshops uden. Du kommer derfor til at rangere bedre, hvis du har et SSL-certifikat.
Det er et krav ift. Google-shopping
Ønsker du at benytte Google-shopping, har det siden 2016 været et krav, at du har et SSL-certifikat.
Sådan kan du se, om dit website er SSL-certificeret
Du har måske lagt mærke til en lille hængelås i adressefeltet, når du har besøgt en hjemmeside?
Den nemmeste måde, du kan se, om dit website har et SSL-certifikat, er ved at tjekke browserens adresselinje. Hvis URL'en starter med HTTPS i stedet for HTTP, betyder det, at din hjemmeside allerede har et SSL-certifikat.
Oftest er der også en låst hængelås ud fra URL'en, som indikerer, at der er tilknyttet et SSL-certifikat.
Har din URL derimod...
- En ulåst hængelås
- En rød (evt. ulåst) hængelås
- En linje, der gennemstreger URL'en
- En advarelsestrekant i URL'en
...så er det en indikator for, at din hjemmeside mangler et SSL-certifikat.