Skal din virksomhed ride med på TikTok-bølgen?

Tips & tricks - 09.12.2022

Skal din virksomhed ride med på TikTok-bølgen?

Alle snakker om TikTok, og antallet af brugere på platformen er, ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 2022, steget markant de seneste år, hvor særligt de unge er aktive. Flere og flere virksomheder hopper også med på bølgen, men betyder det så også, at din virksomhed skal på TikTok?

Vi har samlet nogle forskellige faktorer, som du kan tage med i dine overvejelser, inden du kaster al din energi og annoncekroner i det nye medie, der har taget alle med storm.

Hvordan adskiller TikTok sig fra andre sociale medier?

TikTok er et socialt medie, der fokuserer på brugergenereret video content, modsat eksempelvis Instagram og Facebook, som først nu bevæger sig mere hen mod videoer.

På TikTok kan brugerne deler videoer på op til tre minutter, hvor der dog anbefales en længde på 10-15 sekunder pr. video. Her kan du lade dig underholde af alt slags videoindhold og dykke ned i TikTok-communities om alt fra vin til sport. Platformens primære formål er at underholde brugerne, men lige så mange bruger platformen til at finde inspiration og blive klogere på forskellige emner.

Den helt store forskel mellem TikTok og andre sociale medier er TikTok’s algoritme, der i højere grad personliggør oplevelsen for den enkelte bruger. På TikTok er det derfor også nemmere for indhold at gå viralt og opnå en større rækkevidde kontra på andre platforme, hvor algoritmen i højere grad er styret af likes og følgere.

Hvad skal man være opmærksom på, når det kommer til TikTok?

TikTok er altså ikke som mange af de andre platforme, vi kender og er vant til at bruge. Og der er særligt et par faktorer, som kan være gode at kende til, hvis man som virksomhed overvejer at gøre debut på TikTok. 

  • Brugerne vil have autentisk indhold
    Brugerne på TikTok vægter relevant og autentisk indhold højt. For dig som virksomhed er det derfor vigtigt at producere og dele content, der blender ind med det resterende på platformen. Ellers risikerer du, at dine videoer opnår mindre engagement, fordi de ikke skaber samme værdi for brugerne.

  • Det er tidskrævende!
    Som nævnt, er det nemmere for indhold at gå viralt på TikTok. Dette skyldes både algoritmen, men også at der hele tiden skabes nye trends, som man kan hoppe med på. Det kræver dog en del tid at holde sig opdateret på de nyeste trends. Det er derfor ikke noget, man ‘bare lige gør’, men en indsats, der kræver tid og ressourcer, hvis man vil have succes med TikTok.

  • Det koster mere, end du (nok) tror
    Ligesom på andre sociale medier, er paid content også en stor del af TikTok. Når det kommer til annoncering på platformen, er der dog et dagligt minimumsbudget på 200 kr., hvilket ofte ikke tælles med, fordi man taler om en billigere CPM-pris (pris pr. 1.000 visninger) end mange andre platforme. Prisen for rækkevidden er nemlig generelt billigere end på Facebook og LinkedIn. Økonomi er altså godt at have i baghovedet, hvis du overvejer at annoncere på TikTok.

  • Platformen er stadig under opbyggelse
    På TikTok kan annoncemålgrupperne hurtigt blive brede, da det i øjeblikket ikke er muligt at indsnævre dem på samme måde, som Facebook eksempelvis gør det muligt. Det gælder fx geografisk, hvor du lige nu kun kan vælge Danmark og ikke målrette konkrete byer. Derfor skal du overveje, hvorvidt din målgruppe er bred nok til hele landet, særligt hvis du er en mindre, lokal virksomhed med primær fysisk tilstedeværelse.
Skal din virksomhed ride med på TikTok-bølgen?

Hvornår er det så en god idé at komme på TikTok? 

Hvis du er en B2B virksomhed, kan det måske være svært at se, hvorfor du skal være på TikTok. Grundet de mange forskellige nichegrupper på platformen, kan det dog være et godt sted, hvis man ønsker at fokusere på branding. Herigennem kan nye typer kunder finde dig, som du måske ikke normalt vil være stødt på.

Er du derimod en B2C virksomhed, så er TikTok endnu mere oplagt. Særligt hvis din målgruppe er yngre, for så er de højst sandsynligt på TikTok. Det handler dog her om at skabe værdi for brugerne, men formår du at opnå dette, er TikTok særlig god til branding og engagement, og kan derfor være med til at give dig et stærkere forhold til din målgruppe. 

Igen skal tiden og pengene, du som virksomhed lægger i indsatsen, kunne opveje den gevinst, du i sidste ende kan få, hvis du knækker TikTok-koden.

Er du stadig i tvivl, om TikTok passer ind i din virksomheds SoMe-strategi?

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak.

Kontakt

Skal din skævhed
stå lidt skarpere?

Har du et spændende projekt på hånden eller en idé i tankerne, som du gerne vil have hjælp til at realisere? Giv Daniel et kald, så vil han møde dig med et smil, kreativ sparring og nysgerrighed.

Kontakt os