Alle snakker om TikTok, og antallet af brugere på platformen er, ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 2022, steget markant de seneste år, hvor særligt de unge er aktive. Flere og flere virksomheder hopper også med på bølgen, men betyder det så også, at din virksomhed skal på TikTok?
Vi har samlet nogle forskellige faktorer, som du kan tage med i dine overvejelser, inden du kaster al din energi og annoncekroner i det nye medie, der har taget alle med storm
TikTok er et socialt medie, der fokuserer på brugergenereret video content, modsat eksempelvis Instagram og Facebook, som først nu bevæger sig mere hen mod videoer.
På TikTok kan brugerne deler videoer på op til tre minutter, hvor der dog anbefales en længde på 10-15 sekunder pr. video. Her kan du lade dig underholde af alt slags videoindhold og dykke ned i TikTok-communities om alt fra vin til sport. Platformens primære formål er at underholde brugerne, men lige så mange bruger platformen til at finde inspiration og blive klogere på forskellige emner.
Den helt store forskel mellem TikTok og andre sociale medier er TikTok’s algoritme, der i højere grad personliggør oplevelsen for den enkelte bruger. På TikTok er det derfor også nemmere for indhold at gå viralt og opnå en større rækkevidde kontra på andre platforme, hvor algoritmen i højere grad er styret af likes og følgere.
TikTok er altså ikke som mange af de andre platforme, vi kender og er vant til at bruge. Og der er særligt et par faktorer, som kan være gode at kende til, hvis man som virksomhed overvejer at gøre debut på TikTok.
Hvis du er en B2B virksomhed, kan det måske være svært at se, hvorfor du skal være på TikTok. Grundet de mange forskellige nichegrupper på platformen, kan det dog være et godt sted, hvis man ønsker at fokusere på branding. Herigennem kan nye typer kunder finde dig, som du måske ikke normalt vil være stødt på.
Er du derimod en B2C virksomhed, så er TikTok endnu mere oplagt. Særligt hvis din målgruppe er yngre, for så er de højst sandsynligt på TikTok. Det handler dog her om at skabe værdi for brugerne, men formår du at opnå dette, er TikTok særlig god til branding og engagement, og kan derfor være med til at give dig et stærkere forhold til din målgruppe.
Igen skal tiden og pengene, du som virksomhed lægger i indsatsen, kunne opveje den gevinst, du i sidste ende kan få, hvis du knækker TikTok-koden.
Er du stadig i tvivl, om TikTok passer ind i din virksomheds SoMe-strategi?
Hos bubble står vi klar til at rådgive virksomheder om, hvorvidt TikTok skal være deres næste skridt. Kontakt os gerne for en uforpligtende snak.