Hvad skal der ske med Google Analytics?

Tips & tricks - 22.11.2022

Hvad skal der ske med Google Analytics?

For nogle uger siden udmeldte Datatilsynet, at Google Analytics ikke længere er lovligt at bruge i sin nuværende form grundet GDPR-reglerne og overførsel af persondata til USA.
Men hvad er egentlig op og ned i sagen – og hvordan skal du forholde dig, hvis du har Google Analytics tilkoblet din hjemmeside i dag? 

Har du – ligesom 120.000 andre hjemmesideejere i Danmark – installeret Google Analytics på din hjemmeside eller webshop, bør du i første omgang sætte dig ind i sagen. Vi har hjulpet dig på vej og samlet de væsentligste ting, som du bør vide om sagen lige nu.

Sagen er dog fortsat under udvikling og følgende er ikke vores juridiske anbefaling – men derimod et overblik over nogle af de muligheder og faktorer, som virksomheder bør forholde sig til.

Hvad er status lige nu?

Kort tid efter udmeldingen fra Datatilsynet underskrev Joe Biden en aftale, som måske igen kan gøre det lovligt at bruge Google Analytics og andet amerikansk-ejet software (Mailchimp etc.). Det vil dog kræve, at aftalen godkendes af EU – og dette sker formentligt først om seks måneder.

Og konklusionen kan være, at den ikke kan godkendes. 

Så lige nu er jeres installation af Google Analytics altså ikke lovlig. Ligesom 120.000 andre hjemmesider i Danmark heller ikke er. 

Hvad betyder det for mig

Datatilsynet har udmeldt, at de ikke selv kommer til at føre tilsyn med Google Analytics i 2022, og skriver: "Derfor er budskabet fra Datatilsynet, at hvis man bruger Google Analytics, skal man lægge en plan for at lovliggøre sin brug ved at træffe supplerende foranstaltninger."

Så du skal altså ikke være bekymret for, at Datatilsynet banker på din dør i morgen. Men I skal som virksomhed være bekendt med vurderingen og tage stilling til, om I ønsker fortsat at benytte Google Analytics på jeres hjemmeside eller at gå andre veje.

Ønsker I at beholde Google Analytics og afvente, om aftalen mellem EU og USA måske bliver godkendt, behøver I ikke foretage jer noget.

Ellers ser vi følgende muligheder*:

  • I kan fjerne Google Analytics fra jeres hjemmeside. Hvis aftalen mellem EU og USA bliver godkendt, kan I installere det igen. Men I vil mangle data fra den periode. Hvis I ønsker dette, kan vi omkostningsfrit fjerne sporingskoden fra jeres hjemmeside.

  • En anden mulighed er at gøre Google Analytics lovligt, for det er faktisk en mulighed. Men det er omkostningstungt og gør værktøjet næsten ubrugeligt i forhold til at analysere, hvor jeres besøgende kommer fra, og hvordan jeres markedsføring virker. Det vil tage et par dage at sætte op.

  • I kan kigge ind i lovlige alternativer til Google Analytics. Her findes en række EU-baserede værktøjer, som er GDPR-godkendte bl.a. Piwik PRO og Matomo Analytics. 
    Er du fortsat i tvivl om, hvordan du skal forholde dig, er du velkommen til at tage fat i os, og ellers anbefaler vi, at du forhører dig hos din tilkoblede specialist på området.

*Ovenstående er ikke juridisk vejledning. Hvis I ønsker det, bør I rådføre jer med advokat eller GDPR-specialist.

Kontakt

Skal din skævhed
stå lidt skarpere?

Har du et spændende projekt på hånden eller en idé i tankerne, som du gerne vil have hjælp til at realisere? Giv Daniel et kald, så vil han møde dig med et smil, kreativ sparring og nysgerrighed.

Kontakt os