Tips & tricks - 20.06.2022
Google Analytics udgår og erstattes af ny opdatering
For mange virksomheder er Google Analytics et grundlæggende værktøj i deres digitale værktøjskasse, når det kommer til at forstå virksomhedens digitale performance og ikke mindst de hjemmesidebesøgendes adfærd.
Men det kan blive noget sværere eller endda være helt slut fra 1. juli 2023, hvis du ikke sørger for at opdatere din Google Analytics, inden den 1. juli 2022.
Google Analytics Universal udgår til juli 2023
Google introducerede i foråret 2020 en mere intelligent opdatering af Google Analytics – Google Analytics 4.
Kreativt navn, Google... MEN!
Udover en række nye og forbedrede funktioner, så er den vigtigste nyhed, at det nuværende Google Analytics Universal udgår og stopper med at virke fra den 1. juli 2023.
Du mister dit datagrundlag
Det betyder, at du, hvis du ikke får opsat og implementeret Google Analytics 4 inden den 1. juli 2022 – altså i år – mister muligheden for at kunne benchmarke og sammenligne dine tal for 2023 med 2022.
Du kan nemlig ikke overføre data fra det gamle Google Analytics Universal til det nye Google Analytics 4 – hverken før eller efter den 1. juli 2023.
Så har du behov for at benchmarke og sammenligne dine data fra 2022 med 2023, skal du implementere det nye Google Analytics 4 inden den 1. juli 2022.
Ikke nok med det, så mister du højst sandsynligt alle dine data fra Google Analytics Universal inden for seks måneder, når Google Analytics 4 erstatter Google Analytics Universal, og dermed dine data fra årene forinden.
Så har du brug for data, som Google Analytics Universal har opsamlet fra årene forinden, er det vigtigt, at du lagrer dine tal via billeder eller tabeller.
Sådan opretter du Google Analytics 4
Er du i tvivl om, hvordan du migrerer din Google Analytics Universal med Google Analytics 4, har vi lavet en kort guide, som hurtigt hjælper dig igennem overgangen via en standard løsning på din hjemmeside.
Har du opsat Google Analytics via Google Tag Manager eller Shopify, kræver det en mere dybdegående opsætning, da Tag Manager er et mere kompliceret set-up, og Shopify ikke har opdateret deres platform til det nye sporingsid – endnu. Men det kan tilgås gennem en manuel opsætning.