Derfor skal du investere i en strategi: 7 gode overvejelser

Tips & tricks - 04.11.2024

Derfor skal du investere i en strategi: 7 gode overvejelser

Står din virksomhed over for stigende konkurrence eller større forandringer, fx en rebranding eller et generationsskifte? Eller står du måske med et helt nyt brand, der skal ud i verden og leve? 

Så kan en gennemtænkt strategi være nøglen til at skabe strømlinet kommunikation, øget værdi for målgruppen og sikre langsigtet vækst. En klar strategi hjælper nemlig med at definere virksomhedens kernebudskaber og sikrer en rød tråd, både visuelt og i kommunikationen, så du lettere og mere effektivt når den ønskede målgruppe.

Uden en sammenhængende plan kan virksomhedens aktiviteter blive usammenhængende og ineffektive, og her kan en stærk strategi gøre det lettere at prioritere kanaler og sikre en fokuseret indsats. 

En strategi bør således ses som en investering i fremtiden, som forbereder virksomheden på uventede udfordringer og muligheder. Men husk, at en strategi ikke er et statisk stykke papir – det er en løbende handlingsplan og indsats, der bør bruges aktivt i dagligdagen for at forblive relevant.

Nedenfor har vi samlet 7 gode spørgsmål, som vi altid stiller vores kunder, inden vi begynder arbejdet med en strategi. Her er det vigtige ikke, om du har et klart svar eller ej – det er processen og refleksionerne, som spørgsmålene skaber, der i sidste ende er med til at forme jeres strategi og målsætning.

Derfor skal du investere i en strategi: 7 gode overvejelser

Har du fx overvejet følgende?

  1. Hvad er jeres mission og vision?
    Fortæl, hvad jeres virksomhed gør. Hvorfor, hvad, og hvordan og hvad er jeres store drøm for fremtiden? Har I en forretningsplan eller andre relevante dokumenter vi skal forholde os til?

  2. Hvem er målgruppen?
    Hvem prøver I at nå med jeres produkter eller tjenester? Beskriv dem – deres alder, interesser, og hvad der får dem til at vælge jeres virksomhed.

  3. Hvad er jeres kerneværdier?
    Hvilke værdier/ord er vigtige for jeres virksomhed? Er det kundeservice, innovation, bæredygtighed eller noget andet?

  4. Hvad gør jer unikke i forhold til konkurrenterne?
    Hvad er det specielle ved jeres virksomhed, der får kunderne til at vælge jer frem for andre? Hvem er jeres primære konkurrenter?

  5. Hvordan vil I gerne fremstå?
    Hvordan skal jeres virksomhed udtrykke og føle sig kommunikativt? Skal den være moderne, klassisk, sjov eller noget helt andet?

  6. Budskaber
    Hvad er de primære budskaber, som I gerne vil ud med? 

  7. Touchpoints til kunderne
    Hvilke kanaler bruger I i jeres kommunikation i dag? Facebook, LinkedIn, nyhedsbrev, hjemmesiden mm. Har I ønske om at udvide disse i fremtiden?  

En strategi er ikke bare en plan, men fundamentet, der styrker og samler virksomhedens fremtidige retning. Ved at investere tid og tanke i en klar strategi, skaber I et solidt grundlag for vækst og engagement hos målgruppen.

Er I klar til at tage næste skridt? Kontakt os, og lad os sammen sikre, at jeres strategi bliver til virkelighed.

Kontakt

Skal din skævhed
stå lidt skarpere?

Har du et spændende projekt på hånden eller en idé i tankerne, som du gerne vil have hjælp til at realisere? Giv Daniel et kald, så vil han møde dig med et smil, kreativ sparring og nysgerrighed.

Kontakt os